|
DE JACHTHUT forum van, voor en door jagers
|
| Auteur |
Bericht |
Kees W
Geregistreerd op: 3-12-2007 Berichten: 192 Woonplaats: Zuid-oost Grunnnnn
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 16:49 Onderwerp: Uitleg gevraagd |
|
|
Was met een andere jager aan het praten. Hij had een nieuwe buks gekocht een .223, had er al vossen en reeën mee geschoten. Hij zei dat de reeën op de plaats lagen .223 en als hij met zijn 30-06 schoot liepen ze nog een aantal tientallen(20/30) meters. Ik heb met mijn 7x64 nog niet veel geschoten, maar dan liep het wild ook nog wel een 20 meter door.
Hoe kan het met een lichter kaliber .223 op de plek ligt en met een zwaarder kaliber 30-06 door loopt?
Kees |
|
| Naar boven |
|
|
Igor
Geregistreerd op: 12-12-2007 Berichten: 899 Woonplaats: Bergen op Zoom
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 16:58 Onderwerp: |
|
|
Hoi Kees W,
Niet zozeer de diameter van het projectiel is bepalend voor de 'dodelijkheid' van het schot maar meer de energie die overgedragen wordt. De .223 geeft met hoge energie een enorme roterende (middelpuntvliegende krachten als ik het goed zeg) impact dat intern voor enorm trauma en verbloeding kan zorgen (ik zeg kan omdat de kogelkop wel weefsel moet tegenkomen op zijn baan door het lichaam). Zo heb ik ervaring met de .243 patroon. Een relatief klein patroontje maar vaak een heftiger impact en schade dan mijn 7x64. |
|
| Naar boven |
|
|
Friedrich
Geregistreerd op: 18-1-2010 Berichten: 183 Woonplaats: Volksrepubliek Belgistan
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 17:51 Onderwerp: |
|
|
Het zit 'm in schokwerking van de patroon. Er wordt veel gesproken over de kogelconstructie, maar eigenlijk is snelheid hier erg belangrijk.
.223 kan op korte afstand ongemeen snel zijn, vlot meer dan 900m/sec. Bij die snelheden deformeren kogels onmiddellijk en gaat er een schokgolf door het weefsel die zenuwbanen en ander weefsel kan beschadigen diep rond het eigenlijke wondkanaal. Dat geef meer kans op ogenblikkelijke bewusteloosheid. Gebeurt dit niet kan het net vrij traag sterven, omdat het wondkanaal erg klein kan zijn.
Zwaardere kalibers gaan veelal zo'n 800m/sec halen, en de meeste kogels zijn ntworpen om tussen de 700 en de 800m/sec gecontroleerd open te plooien. De schokgolf gaat minder zijn, maar de kans op schade aan je wildbraad eveneens. Het wondkanaal zelf is natuurlijk groter, waardoor het stuk ook wanneer het bij bewustzijn blijft relatief snel zal sterven.
De magnums a la 7mmRemMag doen beide, en dat kan op korte afstand enorme schade veroorzaken.
De trage kalibers, zoals mijn geliefde 9.3x62 lijken nogal weinig schokwerking te hebben aan hun 700m/sec.
Dat maakt alles een beetje onvoorspelbaar, maar op drijfjachten is het wild natuurlijk ook erg gestresseerd en de adrenaline doet veel. En toch, ik wou eens een gewonde springbok (+/- even groot als een ree) schieten op 150m. Na het eerste schot draaide hij zich om, twee de schot reageerde hij niet en bij het derde schot viel hij onmiddelijk. Ik was enorm op mezelf aan het vloeken terwijl ik ging kijken, maar de eerste twee schoten zaten in de longen boven het hart en het laatste schot in de wervel iets hoger. De koppen waren aan het uitschot te zien maar amper geëxpandeerd. De bok was dus eigenlijk dood, maar wist het nog niet ... Eigenlijk had ik na het eerste schot gewoon drie minuten moeten wachten ... |
|
| Naar boven |
|
|
Dutchboy
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 18:48 Onderwerp: |
|
|
Eenvoudigweg gezegd is het de kogel, niet de patroon, die het gat in het wild raakt.
Een zware "langzamere" kogel (als je 750 m/s langzaam kan noemen) maakt een gat door het wild dat lang en dun is -- meer vergelijkbaar met een mes steek -- en doodt omdat het bloedverlies veroorzaakt. Het wild sterft door bloedverlies, en kan dus inderdaad een paar seconden lang lopen.
Een licht gewicht "snelle" kogel maakt een gat in het wild dat meer ballon vormig is. De hogere snelheid breekt de kogel geheel op, en de stukjes die overblijven gaan alle kanten op. De energie van de kogel wordt zeer snel doorgegeven aan het wild, en heeft een schok effect op het bloedvat systeem EN op het zenuwstelsel, en kan tot verlamming en dood lijden.
Nu zou je zeggen "dan ALTIJD een snelle, ligtere kogel gebruiken!" Daar zijn ook een groot aantal jagers die daar mee eens zijn. MAAR, een snelle, lichte kogel heeft ook nadelen. Met name grotere schade aan het wildbraad, en, zeker zo voornaam, kan onbetrouwbaar zijn als een zwaar bot of ander obstakel getroffen wordt. Waar een zwaardere kogel gewoon zou doorploegen, kan een lichte kogel gestopt worden voordat het kan doordringen om voldoende schade te doen. Groeten, Jan. |
|
| Naar boven |
|
|
Friedrich
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 19:08 Onderwerp: |
|
|
| Dutchboy schreef: |
Nu zou je zeggen "dan ALTIJD een snelle, ligtere kogel gebruiken!" Daar zijn ook een groot aantal jagers die daar mee eens zijn. MAAR, een snelle, lichte kogel heeft ook nadelen. Met name grotere schade aan het wildbraad, en, zeker zo voornaam, kan onbetrouwbaar zijn als een zwaar bot of ander obstakel getroffen wordt. Waar een zwaardere kogel gewoon zou doorploegen, kan een lichte kogel gestopt worden voordat het kan doordringen om voldoende schade te doen. Groeten, Jan. |
Dat heb je mooi samengevat!
Ik vertel steeds dat zware kogels zich 'aanpassen' aan het bejaagde wild. Klein gatje in een klein dier, diep wondkanaal en volledige expantie in een groot dier. Snelle kaliber zijn in mijn ogen meer nichewerk.
Dat met die onbetrouwbaarheid klopt ook. Al is het misschien moeilijk te geloven, ik heb weet van een 7mmRemMag die niet door het schild van een forse keiler geraakte, maar er gewoon versnipperd in bleef steken voor het longvlies ... |
|
| Naar boven |
|
|
Kees W
Geregistreerd op: 3-12-2007 Berichten: 192 Woonplaats: Zuid-oost Grunnnnn
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 19:35 Onderwerp: |
|
|
Dus een kleiner kaliber brengt de joule beter over op een "kleiner" wild(ree, vos, nijlgans). En een groter kaliber is voor het grotere wild. Die dan meer de tijd heeft om te fragmenteren.
Heeft de kogelkop er dan ook nog wat mee te maken. Ik heb namelijk
sako 7x64 11,0g 170 grs
of is het dan beter voor de vos/ree om een lichtere te nemen zeg deze
sako 7x64 7,8 of 9,7 120/150 grs
Iemand?? |
|
| Naar boven |
|
|
Friedrich
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 19:52 Onderwerp: |
|
|
In een groot kaliber gaat een lichtere kop meer snelheid maken en dus meer uitwerking hebben op kleiner wild. Je kan zelfs heel lichte 'varmint'-koppen vinden, die bijzonder aggressief openplooien. Maar vaak is dat een kwestie van herladen of moeilijk te vinden munitie.
Het fragmenteren is trouwens enkel de bedoeling bij wild dat niet voor consumptie bestemd is, zoals vossen en roofwild, of al die kleine beestjes die ze elders ter wereld verdelgen. Bij wildbraad wil je expansie zonder te veel fragmentatie.
Je moet je er trouwens ook niet te veel zorgen over maken. Dat een ree nog 20 meter loopt is nu niet echt zo vervelend, en op een vos gaat dat allemaal weinig uitmaken. |
|
| Naar boven |
|
|
dutchgus
|
Geplaatst: Di feb 09, 2010 01:50 Onderwerp: Re: Uitleg gevraagd |
|
|
| Kees W schreef: |
Hoe kan het met een lichter kaliber .223 op de plek ligt en met een zwaarder kaliber 30-06 door loopt?
Kees |
Dit heeft niet zoveel met de snelheid van de kogel en bijbehorende drukgolven van de kogel te maken, maar vooral met de constructie van de kogel. Een 223 vliegt op 100m inderdaad nog ruim 800 m/s maar een 9,7 grams 30-06 blijft daar niet echt veel bij achter. De meeste fabriekspatronen in 223 hebben echter een vrij dunne deelmantelconstructie en die kogel zal dus snel deformeren en/of versplinteren en daardoor een hoop schade aan organen en weefsels (en soms ook wildbraad) veroorzaken. Als je een 30-06 met een kogel zou laden die een net zo dunne deelmantelconstructie als de 223 had, zou het effect nog veel "dramatischer" zijn: ree ligt ter plekke maar wel met een uitschot ter grootte van een soepkom.
De kunst is dus om een goede balans te vinden tussen de beperking van schade aan weefsels en wildbraad en een betrouwbare en vrij vlotte dodelijke werking van een kogel. Voor zwaarder wild (of relatief lichte kalibers) is bovendien de dieptewerking van belang. Een kogel moet zo "taai" zijn dat hij (bijna) gegarandeerd uitschot zal geven, ook al staat het stuk niet voor 100% dwars. Ieder zijn voorkeur, maar ik schiet liever met een wat zwaarder kaliber en een relatief "taaie" kogel. In het slechtste geval loopt het stuk dan nog 50 of 100 meter, maar in ieder geval met uitschot en zonder onnodige schade aan wildbraad. |
|
| Naar boven |
|
|
Dutchboy
|
Geplaatst: Di feb 09, 2010 06:18 Onderwerp: Re: Uitleg gevraagd |
|
|
| dutchgus schreef: |
De kunst is dus om een goede balans te vinden tussen de beperking van schade aan weefsels en wildbraad en een betrouwbare en vrij vlotte dodelijke werking van een kogel. Voor zwaarder wild (of relatief lichte kalibers) is bovendien de dieptewerking van belang. Een kogel moet zo "taai" zijn dat hij (bijna) gegarandeerd uitschot zal geven, ook al staat het stuk niet voor 100% dwars. |
Met kleiner wild, zoals de Nederlandse ree, heb je die keuze. Kom je op groter wild terecht, zoals rood wild, eland en de grootste keilers, dan heb je de keus niet meer. In die gevallen worden licht-voor-kaliber kogels onbetrouwbaar, en als je het stuk niet op het juiste plek raakt, kun je stukken wild zo groot als een basket bal weg gooien.
Daarom praat men ook zo vaak over het nut van "harde" kogels. Op het grotere wild is de enige betrouwbare manier om het stuk ter aarde te brengen een harde kogel die voldoende schade doet aan het vaat systeem om snel uitbloeding te veroorzaken. Het stuk zal dan niet ter plekke liggen, maar een meter of dertig maakt dan ook niets uit. Tenzij het, zoals bij ons, dertig meter NAAR BENEDEN is, en je er met een mes en een rugzak achteraan moet gaan..... Groeten, Jan. |
|
| Naar boven |
|
|
|
|