| Auteur |
Bericht |
DZIK
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 21:41 Onderwerp: EEN BELANGRIJK WEETJE |
|
|
Heb inmiddels begrepen dat er veel jagers niet op de hoogte zijn van deze regelgeving, Houthakker gaf mij deze tip, wist het zelf ook niet
Dat u voor beheer en schadebestrijding een grondgebruikersverklaring of een doorschrijving hiervan op uw naam dient te hebben, ook als u in het gezelschap bent van iemand die zo’n grondgebruikersverklaring heeft. |
|
| Naar boven |
|
|
plaatshert
Geregistreerd op: 2-3-2008 Berichten: 2334 Woonplaats: '' lekker LUI-land.......
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 21:46 Onderwerp: |
|
|
Nou dat geloof ik toch niet hoor Dzik.
Tenminste dat zou een heel kwalijke zaak zijn.
Onder de oudere jagers geloof ik er wel in ja maar de ACTIEVE jongere of jongjagers zouden dat toch zeker moeten weten.
Maar goed dat je zoiets meld op de jachthut.
Groet, plaatshert. |
|
| Naar boven |
|
|
DZIK
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 21:51 Onderwerp: |
|
|
| plaatshert schreef: |
Nou dat geloof ik toch niet hoor Dzik.
Tenminste dat zou een heel kwalijke zaak zijn.
Onder de oudere jagers geloof ik er wel in ja maar de ACTIEVE jongere of jongjagers zouden dat toch zeker moeten weten.
Maar goed dat je zoiets meld op de jachthut.
Groet, plaatshert. |
We kregen de tip van higspeed, houthakker heeft het vandaag nagevraagd bij de KNJV en die bevestigde dit
groet DZIK |
|
| Naar boven |
|
|
New Hunter
Geregistreerd op: 23-3-2008 Berichten: 1441 Woonplaats: Gem. Bronckhorst
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 22:03 Onderwerp: |
|
|
DZIK heeft wel gelijk.
New Hunter |
|
| Naar boven |
|
|
highspeed
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 22:05 Onderwerp: |
|
|
SCHREEF PLaatshert
Nou ik wist het dus ook niet maar werd er attent opgemaakt
Er zijn ook wel jongjagers bij me geweest die ook nergens naar hebben gevraagt
Dus nu moet een ieder die mee wil op de ganzen zo n verklaring hebben
Als de boer of grondgebruiker niet een ontheffing aanvraagt doe ik het ook niet meer
Straks heb je meer papieren dan wild in je veld het is en word langzaam aan te gek om los te lopen
Als je de GGV doorschrijft staat erop dat er een kopie van de orginele GGV bij moet
Ik heb helemaal geen zin in deze papier rompslomp moet de buurjager maar wat meer zijn best doen |
|
| Naar boven |
|
|
hornet
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 15:46 Onderwerp: grondgebruikersverklaring |
|
|
Goedemiddag.
Als ik het goed begrijp moeten alle uitgenodigde gasten voor b.v. een vossejacht over een getekende grondgebruikersverklaring of doorschrijving beschikken ook als de gastheer er bij aanwezig is.
Dit dus in tegenstelling tot een gewone jachtpartij, waarbij je volgens mij er op moet vertrouwen dat de gastheer alles goed op papier heeft.
Indien het bij de schade en beheer zo is als boven is beschreven ben ik er van overtuigd dat vele jagers doorlopend fout zitten. ( of ze nu jong of oud zijn) In onze regio wordt dit nooit toegepast.
Mijn vraag is dan ook: in welk artikel in de jachtwet staat dit.
Groeten
Hornet
P.S dit is mijn eerste reactie. Dus als ik nog iets fout doe .hoor ik het graag. |
|
| Naar boven |
|
|
Nestor Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2007 Berichten: 3835 Woonplaats: dejachthut.eu
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 15:51 Onderwerp: |
|
|
Hornet,
| Quote: |
| P.S dit is mijn eerste reactie. Dus als ik nog iets fout doe .hoor ik het graag. |
Effe voorstellen???
Groet,
Nestor |
|
| Naar boven |
|
|
BRNO moderator
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 15:53 Onderwerp: Re: grondgebruikersverklaring |
|
|
| hornet schreef: |
Goedemiddag.
Als ik het goed begrijp moeten alle uitgenodigde gasten voor b.v. een vossejacht over een getekende grondgebruikersverklaring of doorschrijving beschikken ook als de gastheer er bij aanwezig is.
Dit dus in tegenstelling tot een gewone jachtpartij, waarbij je volgens mij er op moet vertrouwen dat de gastheer alles goed op papier heeft.
Indien het bij de schade en beheer zo is als boven is beschreven ben ik er van overtuigd dat vele jagers doorlopend fout zitten. ( of ze nu jong of oud zijn) In onze regio wordt dit nooit toegepast.
Mijn vraag is dan ook: in welk artikel in de jachtwet staat dit.
Groeten
Hornet
P.S dit is mijn eerste reactie. Dus als ik nog iets fout doe .hoor ik het graag. |
Hornet , je doet niets fout hoor alleen dien je je even voor te stellen in de daarvoor bestemde rubriek.
Refereren naar de jachtwet is wat veroudert, het is de flora en faunawet.
Het is raar maar waar, voor een reguliere jacht hoeft het niet maar als dat een kraai of vos geschoten kan en gaat worden moet het wel, anders ben je in overtreding en dat kan gevolgen hebben voor je akte,
Op verschillende plaatsen krijg je er automatisch en van de zittende jager op andere platen niet en veel jongjagers durven er dan niet om te vragen
BRNO |
|
| Naar boven |
|
|
foxhunter moderator
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 16:01 Onderwerp: |
|
|
Heb er toch een iets andere mening over zal het echter komende week navragen bij uitvoering groene wetten van de provincie.
Als jachthouder ben je bevoegd om mensen in je gezelschap te laten jagen en ontheffingen te gebruiken.
Hiermee dek je volgens mij de gasten die bij je zijn af, het word anders als je een doorschrijving hebt, dan dient elke andere bestrijder een doorschrijving te kunnen tonen.
Nogmaals ik ga dit komende week navragen bij de uitvoerende instantie van de provincie jullie horen hun reactie hier op ons forum.
Vr.g. Henk. |
|
| Naar boven |
|
|
tulip
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 16:12 Onderwerp: |
|
|
Je kan op de ggv of jachthuur incluis de ggv, erop zetten dat je ook anderen mee mag nemen schade te bestrijden. Er staat niet in de wet dat het op elk persoon afzonderlijk een GGV moet hebben, alleen heeft men het over "betrokkenen". De GG heeft schriftelijk toestemming gegeven, daar gaat het om.
Tulip |
|
| Naar boven |
|
|
foxhunter moderator
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 16:15 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Tulip voor deze heldere uitleg.
Vr.g. Foxhunter. |
|
| Naar boven |
|
|
plaatshert
Geregistreerd op: 2-3-2008 Berichten: 2334 Woonplaats: '' lekker LUI-land.......
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 16:45 Onderwerp: |
|
|
Ik zou gewoon zorgen dat iedere gast en schadebestrijder een doorschrijving dan wel genoemd word op de GGV.
Je hebt van die formulieren waar je meerdere GG kunt laten tekenen en met de totale oppervlakte per GG.
Er hoeven geen Kadastrale nummers of oppervlakte per perceel genoemd.
Een begeleidend kaartje is voldoende.
Zo'n formulier kunnen standaard al 4 personen gebruik maken van de GGV.
Met wat creativiteit print je op de achterzijde een hele lijst om namen, adres , datum en handtekening etc in te vullen.
De Hoofdgebruiker van de toestemming/jachthouder, iig gastheer houdt het originele formulier op zak.
Zo is iedereen gedekt iig.
Dit is geldig op deze manier volgens Bijz. wetten hier.
Dzik ik wacht nog op de digitale versie.
Anders stuur ik er eentje per post.
Groet, plaatshert |
|
| Naar boven |
|
|
frankblaserr93
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 17:12 Onderwerp: |
|
|
staat dit niet omschreven in artikel 36 lid 1 en lid 2
flora en fauna wet of artikel nr 4 jachtbesluit.
of heb ik het nu mis |
|
| Naar boven |
|
|
plaatshert
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 17:29 Onderwerp: |
|
|
| frankblaserr93 schreef: |
staat dit niet omschreven in artikel 36 lid 1 en lid 2
flora en fauna wet of artikel nr 4 jachtbesluit.
of heb ik het nu mis |
Nee het gaat puur over toesteming van de grondgebruiker voor uitvoering van de vrijstelling, aanwijzingen en ontheffingen.
art,65,67,68,75 van de Flora en Faunawet.
plaatshert |
|
| Naar boven |
|
|
tulip
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 22:18 Onderwerp: |
|
|
Ik zou gewoon zorgen dat iedere gast en schadebestrijder een doorschrijving dan wel genoemd word op de GGV.
Groet, plaatshert |
Plaatshert, das niet altijd praktisch, zoals bij foxhunter die jongjagers meeneemt. Kijk als het een paar 'dezelfden'zijn, dan zou het kunnen. en dan is het ook makkelijk om continuiteit in het beheren te hebben mocht je zelf niet altijd kunnen. Dan nog bij die jouw en de vaste 'bestrijders' gewoon bij de jachthuur en/of GGV erbij doen en dat anderen -in jouw/hun gezelschap- kunnen helpen de schade te bestrijden. Dan weet de GG iig dat jij en of die paar maten erbij zijn. Je kan met de GG evt. afspreken over max aantal tegelijkertijd in het veld etc,of anders bij vossenjacht en je hebt veel geweren nodig ff een belletje vooraf etc, etc.
Je kan met de 'open' GGV altijd anderen uitnodigen, zonder dat je met paperassen overweg moet naar iedere GG.
Tulip
Tulip |
|
| Naar boven |
|
|
highspeed
|
Geplaatst: Zo feb 07, 2010 22:50 Onderwerp: |
|
|
Stel ik kan niet zelf schade bestrijden en schrijf dit door aan een goede jachtvriend
Maar deze blijft in gebreke en er ontstaat wel schade wie is dan verantwoordelijk hij of ik
Want als de ontheffing is afgegeven moet je er ook werk van maken om de schade zoveel mogelijk tegen te gaan
Of blijf ik als jachthouder met GGV en de ontheffingen de verantwoordelijke
PS perfect gedaan foxhunter want in het veld moeten ze het leren |
|
| Naar boven |
|
|
steaming bee
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 00:04 Onderwerp: |
|
|
Foxhunter,
Als je je vraag bij groene wetten stelt, vraag dan gelijk in welk artikel van de flora/fauna wet dit staat.
Dit voorkomt dat het zelf verzonnen regels zijn maar echt aan de wet getoetst zijn.
Ik heb nog een andere vraag over de GGV maar die zal ik een apart topic plaatsen. |
|
| Naar boven |
|
|
plaatshert
|
Geplaatst: Ma feb 08, 2010 00:16 Onderwerp: |
|
|
Tulip,
volgens bijz. wetten hier dient bij een gebruik van een GGV iedere deelnemer/ gebruiker van de ontheffing, aanwijzing, vrijstelling schriftelijke toestemming moet kunnen aantonen.
Dus zijn naam en gegevens dienen op enig document in het veld aanwezig te zijn.
Dus ik vertrouw daar maar op dan.
Trouwens waarom zouden er anders die GGtoestemming en doorschrijfformulieren zijn.
Ik zorg iig voor een doorschrijving of de naam rechtstreeks op de GGV.
Heb het graag waterdicht.
Tegenwoordig met allerlei ''controlerende instanties heel belangrijk.
Groet, plaatshert |
|
| Naar boven |
|
|
dutchgus
|
Geplaatst: Di feb 09, 2010 01:09 Onderwerp: |
|
|
| tulip schreef: |
Je kan op de ggv of jachthuur incluis de ggv, erop zetten dat je ook anderen mee mag nemen schade te bestrijden. Er staat niet in de wet dat het op elk persoon afzonderlijk een GGV moet hebben, alleen heeft men het over "betrokkenen". De GG heeft schriftelijk toestemming gegeven, daar gaat het om.
Tulip |
Ik deel (voor deze keer) de mening van Tulip. In art 6 van Besluit beheer en schadebestrijding staat in dit verband niets meer bepaald dan... voor zover de grondgebruiker, voor het betreden van de betrokken door hem gebruikte gronden of opstallen, schriftelijk toestemming heeft verleend.
Als er dus door de grondgebruiker een schriftelijke GGV uitgegeven is en in die GGV staat dat het de houder toegestaan is om die toestemming door te geven aan derden, is dat in principe voldoende om derden in gezelschap te laten deelnemen aan beheer en schadebestrijding. Er staat namelijk nergens in de wet dat het doorgeven van die toestemming ook schriftelijk moet gebeuren. Als je de toestemming echter doorgeeft aan iemand die zelfstandig te veld wil trekken, lijkt het me wel handig dat die persoon een schriftelijk stuk heeft waaruit blijkt dat de toestemming inderdaad is doorgegeven.
Vergelijk het maar met jagen in en buiten gezelschap. Als je in gezelschap van de jachthouder jaagt, heb je geen enkele schriftelijke verklaring nodig; jaag je buiten gezelschap dan zul je een papier (ex art 36 lid2) moeten kunnen tonen waaruit blijkt dat je die toestemming tot jagen buiten gezelschap hebt. |
|
| Naar boven |
|
|
plaatshert
|
Geplaatst: Di feb 09, 2010 10:40 Onderwerp: |
|
|
Dutchgus, Tulip,
waarschijnlijk klopt het zo wel.
Maar het is toch en beetje grijs gebied.
Ik baseer me maar op bijz. wetten hier in de regio.
Ik heb gewoon een lijst waarop een gast even z'n naam adres, datum en handtekening zet en dat blijft altijd geldig.
Dus is eenmalige handeling.
Zo kan het ig nooit verkeerd gaan.
Bijvoorbeeld met een '' controlerende die zelf niet eens op de hoogte is zoals je nogal vaak hoort of eentje die het volledig naar eigen hand zet.........
Groet, plaatshert |
|
| Naar boven |
|
|
dutchgus
|
Geplaatst: Ma feb 15, 2010 20:45 Onderwerp: |
|
|
Dutchgus, Tulip,
waarschijnlijk klopt het zo wel.
Maar het is toch en beetje grijs gebied.
Ik baseer me maar op bijz. wetten hier in de regio.
Ik heb gewoon een lijst waarop een gast even z'n naam adres, datum en handtekening zet en dat blijft altijd geldig.
Dus is eenmalige handeling.
Zo kan het ig nooit verkeerd gaan.
Bijvoorbeeld met een '' controlerende die zelf niet eens op de hoogte is zoals je nogal vaak hoort of eentje die het volledig naar eigen hand zet.........
Groet, plaatshert |
Plaatshert schrijft over een grijs gebied, maar dat is door de recente uitspraak van de Afd. bestuursrecht Raad van State (zie het topic: "Intrekken jachtakte") toch een heel stuk minder "grijs" geworden. De Raad van State bevestigt hierin dat het er om gaat dat de grondgebruiker een schriftelijke verklaring heeft afgegeven waarin staat dat die toestemming mag worden doorgegeven aan derden, maar dat het niet nodig is dat iedereen een papieren "doorschrijving" van die toestemming op zak heeft. Als de plaatselijke dames en heren van Bijz. wetten van mening zijn dat zij het beter weten, moeten ze die uitspraak van de RvS toch maar eens goed doorlezen. |
|
| Naar boven |
|
|
moose
|
Geplaatst: Ma feb 15, 2010 21:27 Onderwerp: |
|
|
| op het papier van de doorschrijving staat dat ie doorgegeven mag worden, en er staat nergens dat dat geschreven moet zijn.... |
|
| Naar boven |
|
|
moose
|
Geplaatst: Ma feb 15, 2010 21:32 Onderwerp: |
|
|
| oh ja, en er moet een papier(pachtcontract of zo) bij dat de grondgebruiker echt wel grondgebruiker is dat staat ook in die uitspraak toch????!!!! |
|
| Naar boven |
|
|
tulip
|
Geplaatst: Ma feb 15, 2010 21:46 Onderwerp: |
|
|
| dutchgus schreef: |
| tulip schreef: |
Tulip |
Ik deel (voor deze keer) de mening van Tulip. |
Je wordt toch niet verstandig he  |
|
| Naar boven |
|
|
New Hunter
Geregistreerd op: 23-3-2008 Berichten: 1441 Woonplaats: Gem. Bronckhorst
|
Geplaatst: Ma feb 15, 2010 22:32 Onderwerp: |
|
|
Ik ga er nog even op door.
Ik heb een gastjagersverklaring (art 36 lid 1) uitsluitend in gezelschap v.d. jachthouder.
Ik heb ook een doorschrijving van hem voor schadebestrijding en beheer van hem voor een deel van het totale jachtveld (groter dan 40 ha.)
Ik heb van meerdere grondgebruikers/eigenaren rechtsstreeks een G.G.V gekregen waarvan de gronden aan elkaar liggen en ook ruim over de 40 ha. groot zijn.
Een deel van die gonden ligt in het jachtveld van mijn gastheer en een deel ligt in het jachtveld van de buurjager.
Tot zover alles nog duidelijk?
Nu ga ik tijdens het jachtseizoen (15 okt tot 31 jan.) in mijn uppie duiven schieten in het kader van preventieve schadebestrijding en populatie beheer met medeweten van mijn gastheer en buurjager.
Doe ik dan iets wat verboden is?
Volgens een ambtenaar Bijz. Wetten uit een andere regio was ik dan aan het jagen zonder toestemming en buiten gezelschap van de jachthouder.
Maar volgens mij is die beste ambtenaar nu de weg een beetje kwijt.
Groet,
New Hunter |
|
| Naar boven |
|
|
|