DE JACHTHUT Forum Index DE JACHTHUT
forum van, voor en door jagers

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   
  Doneer!Doneer!    AlbumAlbum     KalenderKalender

.222 toegestaan voor Kraai, Kauw en Houtduif?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   printer-friendly view    DE JACHTHUT Forum Index -> Jacht en beheer in Nederland
Auteur Bericht
Fox

BerichtGeplaatst: Ma feb 08, 2010 22:12     Onderwerp: .222 toegestaan voor Kraai, Kauw en Houtduif? Reageer met quote

Is een .222 ook toegestaan voor beheer en schadebestrijding?
Kraai?
Kauw?
Houtduif?
enz?

Gr. Fox
Naar boven
BRNO
moderator

BerichtGeplaatst: Ma feb 08, 2010 22:47     Onderwerp: Reageer met quote

JA hoor, vaak minimaal .22 (of groter)

BRNO
Naar boven
duck

BerichtGeplaatst: Ma feb 08, 2010 23:17     Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga er met een 308win er op dan weet ik zeker dat ze verdampen. Twisted Evil
Naar boven
New Hunter

BerichtGeplaatst: Ma feb 08, 2010 23:42     Onderwerp: Reageer met quote

Bron: het 101 vragenboekje over jagen.
De houtduif alleen met hagel en met de .22 kleincaliberbuks.
De .222 valt volgens mij niet onder de kleincaliber wapens.
Met de .222 is kraaien en kauwen schieten wel toegestaan.

Groet,
New Hunter.
Naar boven
Nestor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 00:00     Onderwerp: Reageer met quote

Kaliber .222 heeft dezelfde maat als .22 n.l. 5,6mm

Groet,

Nestor
Naar boven
dutchgus

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 00:29     Onderwerp: Reageer met quote

New Hunter schreef:
Bron: het 101 vragenboekje over jagen.
De houtduif alleen met hagel en met de .22 kleincaliberbuks.
De .222 valt volgens mij niet onder de kleincaliber wapens.
Met de .222 is kraaien en kauwen schieten wel toegestaan.
Groet,
New Hunter.

De vraag was of een .222 ook toegestaan is voor beheer en schadebestrijding en dan is het antwoord simpelweg: Ja. In art 7 lid 2 van besluit beheer en schadebestrijding staat ...een getrokken loop met een nominaal kaliber van tenminste .22 inch... dus alles vanaf kaliber .22 randvuur is toegestaan.

Als je echter op houtduiven jaagt (=in de tijd dat de jacht normaal geopend is), heb je te maken met hetgeen geschreven is in art 12 en 13 van het jachtbesluit en daar staat dat duiven (en ook konijnen) bejaagd mogen worden met een kogelgeweer met een kaliber van .22 inch. Ook een .222 valt hier onder, maar een .308 dus niet. Vraag me niet waarom men zoiets verzonnen heeft; zal wel Haagse logica zijn!
Naar boven
frankblaserr93

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 01:35     Onderwerp: Reageer met quote

eigenlijk onlogisch
want als je een houtduif met een 22lr zou schieten zou je bijna of geen uitschot hebben lijkt me.
terwijl er achter een 222 veel meer kracht zit.
dus is de draagkracht van de punt ook veel verder dus als een houtduif op een paal zit zou ik hem liever met een 22 lr schieten dan met een 222 omdat anders de kogel er dwars door heen zou gaan en wel eens ergens anders neer zou kunnnen komen.
dan zou het wel mogen volgens het boekje maar of het wijs is
of denk ik dat nu helemaal fout.
Naar boven
Nestor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 01:52     Onderwerp: Reageer met quote

je moet naruurlijk geen duiven of kraaien met een kogelgeweer uit een boom gaan schieten.

Het gevaar geef je zelf al aan.

Maar als je iets van boven naar beneden schiet heb je automatisch de bodem als kogelvanger.

Groet,

Nestor
Naar boven
Sepke

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 10:58     Onderwerp: Reageer met quote

frankblaserr93 schreef:
eigenlijk onlogisch
want als je een houtduif met een 22lr zou schieten zou je bijna of geen uitschot hebben lijkt me.
terwijl er achter een 222 veel meer kracht zit.
dus is de draagkracht van de punt ook veel verder dus als een houtduif op een paal zit zou ik hem liever met een 22 lr schieten dan met een 222 omdat anders de kogel er dwars door heen zou gaan en wel eens ergens anders neer zou kunnnen komen.
dan zou het wel mogen volgens het boekje maar of het wijs is
of denk ik dat nu helemaal fout.

Ga er maar vanuit dat je er op normale afstanden je altijd "uitschot"hebt op een duif. Klein patroontje, maar er zit toch aardig wat power achter!
Naar boven
doublet

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 11:29     Onderwerp: Reageer met quote

Voordeel van de .222 is dat je dan de duif niet meer hoeft te plukken/slachten. Rolling Eyes

Alles wat je in de FF wet vindt over deze materie zou best een kunnen gelden voor de periode 15/okt tot 01 feb.

Provincies hebben voor buiten deze periode hun eigen beleid en dat moet ook ergens weggeschreven staan. In iedergeval worden deze lijstjes gebruikt bij afgifte van ontheffingen. In sommige provincies mag je ganzen vanaf .22mag schieten en de anders weer vanaf .222

De afdeling vergunning verlening van elke provincie zal zn document wel hebben verwacht ik of de duif daar dan duidelijk in benoemd wordt is nog maar de vraag natuurlijk.

Groet,

Doublet
Naar boven
New Hunter

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 15:44     Onderwerp: Reageer met quote

In het kader van schadebestrijding en beheer staat de houtduif op de landelijke vrijstellingslijst dus ik neem aan dat de regelgeving hiervoor ook landelijk is geregeld.
Ganzen beheer valt onder de provinciale ontheffingen en daar kan iedere provincie zijn eigen regels aan verbinden.

In de SJN cursusmap staat onder wet en regelgeving het volgende:
De houtduif mag geschoten worden met een hagelgeweer van tenminste het cal. 24 en maximaal cal. 12 met een hageldiameter van max 3,5mm
Ook mag gebruik worden gemaakt van de kleincaliber buks .22 ofwel 5,58mm.
Onder het hoofdstuk wapens en munitie wordt de kleincaliber buks als volgt beschreven:
Kleincaliber geweren worden vooral gebruikt voor het in de hand houden van de aantallen kraaiachtigen en bij het beperken van wildschade door bijv. konijnen.
Voor kleinwild en waterwild mag dit geweer niet gebruikt worden.
De patronen voor dit type geweer hebben geen slaghoedje.
De slagpen slaat op de achterrand van de patroon en brengt zo de lading tot ontbranding.
Dit noemen we het zogenaamde randvuur principe.

De .222 heeft een diameter van 5,6388 mm en is dus groter dan de maximaal toegestane 5,58 mm.
Bovendien werkt de .222 volgens het centraalvuur principe.

Groet,
New Hunter
Naar boven
Friedrich

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 15:54     Onderwerp: Reageer met quote

Telt bij jullie ook de nominale diameter? Of (zoals logischer zou zijn) de reële? Want de effectieve diameter van een .22/.222/.223 is eigenlijk identiek: nl .224 of 5,7mm. enkel de Hornet is iets kleiner: nl. .223 i.p.v. .224.
Naar boven
Nestor
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 16:05     Onderwerp: Reageer met quote

In het SJN cursusboek dat ik heb staat het volgende.

Alle overige wildsoorten, behalve kleinwild en waterwild, waarop de jacht is geopend, mogen met zowel hagel als kogel worden bejaagd.

Voor kogelgeweren is het kleinst toegestane kaliber 5,58 mm ofwel .22.

Er zijn geen voorschriften over het maximale kaliber.

Dus als je gek gesproken een 9 mm wil gebruiken kan en mag het.

Groet,

Nestor
Naar boven
New Hunter

BerichtGeplaatst: Di feb 09, 2010 19:56     Onderwerp: Reageer met quote

Ja maar Nestor, de cursusmap van jou stamt al bijna uit de oertijd en is waarschijnlijk in spijkerschrift geschreven. Twisted Evil Twisted Evil
Ik zal het wel mis hebben.

Lekker duidelijk die F&F wet.

Groet,
New Hunter.
Naar boven
New Hunter

BerichtGeplaatst: Wo feb 10, 2010 16:49     Onderwerp: Reageer met quote

We kennen in Nederland slechts twee jachtwapens, namelijk het hagelgeweer van tenminste cal. 24 en ten hoogste cal. 12 en de klein caliber buks .22 (5,58 mm)
Niet meer en ook niet minder.

Uit navraag blijkt:
Bijzondere wetten zegt de grens te trekken van de .22 kleincaliber tot en met de .22 Hornett.

Alles vanaf .222 en groter, tot aan de 6.5 mm calibers, valt onder de reewildcalibers en wordt niet meer als kleincaliber aangemerkt.

Bovendien vallen calibers groter dan .22 niet onder de jachtwapens maar onder wapens voor schadebestrijding en beheer.

Ik weet dat het allemaal in het grijze gebied zit maar ik zou toch voorzichtig zijn om met een .222 op houtduiven te schieten.

Tijdens de jachtcursus is mij geleerd dat je duiven mocht schieten met hagel en met de .22 lr. zowel in het kader van de jacht als bij schadebestrijding en beheer.

Groet,
New Hunter
Naar boven
BRNO
moderator

BerichtGeplaatst: Wo feb 10, 2010 18:46     Onderwerp: Reageer met quote

New Hunter, het klopt dat we 2 soorten JACHTwapens hebben.
Maar de zwaardere stukken zijn voor BEHEER
het vervelende van de Nederlandse wetten is dat een verschil gemaakt wordt voor jacht en beheer.

deze topic gaat over beheer en schadebstrijding, dus dan zou het wel mogen. of het gewenst is is een ander vraagstuk.
ik ken verschillende jagers die met een .222/.223/22-250 op de verre kraaien gaan omdat ze anders niet te beheren zijn.
Kraaien kunnen net zoals duiven als schadebestrijding aangegeven worden.

BRNO
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   printer-friendly view    DE JACHTHUT Forum Index -> Jacht en beheer in Nederland Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Gehost door MessageBoard.nl